Infographic - evolutie aantal shoppers
In een grootschalige consumentenbevraging van Comeos werd de vraag gesteld of men in de voorbije 12 maanden producten of diensten had gekocht via het internet.
van 2012 tot 2015
Wat bleek? Maar liefst 63 % van de Belgische consumenten kocht afgelopen jaar iets online. In 2014 was dat 60 %, in 2013 was dat 57 % en in 2012 bedroeg dit percentage nog 46 %. Het aantal mensen dat jaarlijks dus iets online aankoopt blijft dus stijgen! Een stijging van 4 % ten opzichte van vorig jaar betekent heel wat. Immers, rekening houdend met het aantal inwoners van België gaat het om zo'n 440.000 nieuwe online klanten in één jaar tijd.
van 2015 tot nu
De laatste jaren blijft het aandeel van online shoppers stabiel. Zo'n 63 % heeft afgelopen jaar online gekocht.
Uiteraard moeten we dat percentage een beetje nuanceren. Het gaat om een aankoop - hoe klein ook - via het internet. Daarmee is nog niets gezegd over het budget dat deze consumenten online besteden. Maar de eerste stap is wel gezet. Steeds meer consumenten proberen eens een aankoop online en het valt te verwachten dat deze consumenten na positieve ervaring ook nadien nieuwe aankopen zullen doen en hogere bedragen zullen besteden. Dat blijkt ook uit het onderzoek van comeos.
Bron: Comeos, E-commerce in Belgium 2015, E-commerce in Belgium 2017