Online verkopen
Profiel van je online onderneming
Ga je online verkopen, dan zijn er op strategisch vlak zeker enkele belangrijke zaken te bepalen. Niet in het minst het type online onderneming. Start je als pure player, omni-channel of op een marktplaats?
Webshop architectuur
De basis van een goede website of webshop is een herkenbare en logische structuur. Die structuur is bepalend voor vrijwel alle overige onderdelen van je website.
Software en IT
Een belangrijke keuze bij je e-commerce plannen is die voor het platform. Kies je voor een gehuurde oplossing of voor een software oplossing die je in eigen beheer hebt? En hoe wordt je webshop verbonden met andere bedrijfsprocessen?
Online betalen
Om online betalingen mogelijk te maken hebben we “Payment Service Providers” of kortweg “PSP’s” nodig. Dat zijn instanties die ervoor zorgen dat de koper makkelijk en in alle veiligheid kan betalen én dat jij als handelaar je geld netjes op je rekening krijgt.
Logistiek en verzending
Logistiek en verzending hebben een grote impact op de financiële haalbaarheid van je webshop. Leer meer over starten, uitbesteden, dropshipping, retourlogistiek, verpakking en verzending.
Juridische aspecten
Lees meer over uw juridische aandachtspunten bij online verkoop: informatieplicht, herroepingsrecht, betaling, privacy, btw...
Meer leren over online verkopen...
Bekijk de e-learningmodule 'E-commerce en e-marketing' van VDAB. Deze cursus neemt je mee in de wereld van de e-commerce en e-marketing. De grote kapstok is de customer journey, waarbij de klant centraal staat. Zijn 'reis', zijn beleving moet optimaal zijn. Hoe kunnen webshop, search engine marketing, GDPR, online klantenservice, e-mailmarketing en socialemediamarketing hiertoe bijdragen?