We hebben de website ook direct mobiel gemaakt omdat we merkten dat de mensen meer en meer bestelden via hun telefoon.
Getuigenissen
Een webshop is een winkel en daar is een aparte winkelverantwoordelijke voor nodig.
In het begin gaat dat allemaal tussen de soep en de patatten. Op den duur begint het wat veel te worden. Dan begint de organisatie te nijpen.
Na de lockdown verschoof de verkoop vooral naar de winkel en is de webshop een mooie aanvulling.
Door Corona is alles versneld ... We zijn er in geslaagd om op korte termijn volledig onze omzet te verschuiven van fysiek naar online.
De Coronatijd is het begin geweest van een zeer creatieve periode.
We merken heel hard dat als we een bepaalde wijn promoten op sociale media, dat de avond zelf en de week die daarop volgt, dat we die wijn ook meer gaan verkopen en dat er meer klanten langskomen. Het is iets wat bijna een direct resultaat geeft.
De kosten van het uitbaten van de webshop zijn eigenlijk hoger dan de opbrengsten ooit zijn, of kunnen zijn. Ik bekijk dat eerder als een marketingkost. We moeten het hebben. De mensen vinden het ook en ze komen naar de winkel. Het is een soort marketingt
Ik vertrek bijna altijd vanuit onze Instagram-pagina omdat die gekoppeld is aan de Facebook. Dat is dan ook gekoppeld aan onze website maar dat gaat ook automatisch, dat gaat allemaal heel gemakkelijk.
Van het moment dat we een levering binnenkrijgen, gaan we dit ook zo snel mogelijk posten. Want dat is waar de klant echt op aan het wachten is.
Het is niet de bedoeling te focussen op online verkoop, maar op de mensen warm te maken om naar hier te komen.
Ik zie andere ondernemers soms wachten tot alles klaar is. Dat hoeft niet. Hak je project in kleine stukjes en ga ermee aan de slag. Wacht niet tot alle opties gekend en geanalyseerd zijn, want dan mis je het moment.
Je moet dezelfde service aanbieden van beschikbaarheid van goederen online en offline. Het beheren van het voorraadsysteem is hierbij cruciaal.
Ik merk dat als ik via Facebook of Instagram dingen deel uit de winkel dat mensen naar hier komen om het in het echt te zien.
Ik wou tonen aan het groot publiek wat we allemaal hadden, zonder dat je naar de winkel moest komen. We hebben nu 17.000 volgers op Instagram.
Overal waar mensen reviews kunnen schrijven, daar proberen we ook zeer actief aanwezig te zijn.
Ik ga niet iets posten omdat het al lang geleden is dat ik iets gepost heb. Ik probeer iets te posten dat ik leuk vind.
Het internetgegeven is meer dan alleen maar social media. De hele omgeving van mijn winkel is internet.
Voor een online systeem moet je ook online promotie voeren. Een flyer heeft niet meer het effect van 10 jaar geleden. Het vraagt gewoon tijd om een filmpje te maken en te posten.
Volg je reviews op de voet op, zeker in de horeca. Lees ze niet alleen, maar reageer er ook echt op.