Iedereen online
Je bedrijf op het internet
Heb je vandaag geen website of een blog, dan besta je niet. Klinkt het je wat té hard in de oren? Dan moet je écht wel heel goede redenen hebben om niet met een eigen presentatie van je winkel of je producten online aanwezig te zijn.
Internet in België
84 % van de Belgen zit op het internet. 77% onder hen deed ooit een online aankoop.
Met andere woorden: wil je als bedrijf dààr zijn waar ook je klanten vertoeven, dan is een eigen bedrijfswebsite vandaag een must. Punt.
- Je bestaande klanten vinden op je website de bevestiging van hun keuze voor jou.
- Wie je zaak nog niet kent, krijgt een inkijk en neemt daardoor misschien contact of komt naar je winkel.
Hoedanook: de tijd is rijp om van je website méér te maken dan louter een visitekaartje op het internet. Je hebt hopelijk méér te vertellen dan je openingsuren en je adres, toch?
De kostprijs kan geen drempel zijn. Tegenwoordig zijn heel gebruiksvriendelijke systemen op de markt waarmee je gratis of bijna gratis een website kan opbouwen.
Belgische ondernemingen online
In de "Barometer van de informatiemaatschappij" (FOD Economie), een interessant document dat inzicht geeft in de ontwikkeling die de informatiemaatschappij in België doormaakt vallen enkele cijfers op: 76,5% van de kleine ondernemingen beschikt over een eigen website. Dit is beduidend minder dan de 90,8% van de middelgrote en 96,2% van de grote ondernemingen. Er is dus nog werk aan de winkel!
Een domeinnaam kiezen
Wat is een domeinnaam?
Een domeinnaam is een unieke naam die je voor je bedrijf vastlegt. Het is je adres op internet en vormt (liefst) een gemakkelijke manier om gevonden te worden. Voor een professionele aanwezigheid op het internet (nu of in de toekomst) is de keuze van een unieke en originele domeinnaam zeer belangrijk.
Een domeinnaam bestaat uit minimaal twee delen, gescheiden door een punt, en bevat nooit spaties. Het eerste deel bevat minimum 2 tekens en mag bestaan uit letters (a - z), cijfers (0-9) of een streepje -. Voor een overzicht van geldige en ongeldige domeinnamen kan je best even de website van DNS Belgium raadplegen. Dit is de instantie die in ons land sinds 1999 instaat voor de registratie van domeinnamen (.be, .vlaanderen en .brussels).
Het gedeelte achter het puntje is de "extensie" of ook wel Top Level Domain (TLD) genoemd. .be, .vlaanderen, .brussels, .com , .eu zijn allemaal extensies. Je maakt ermee duidelijk uit welk land de domeinnaam komt of waarvoor je de domeinnaam wilt gebruiken. Dit deel kan je niet vrij kiezen. Je moet kiezen voor een bepaalde landcode (.be, .nl, .fr, ...) of een generieke extensie die door ICANN (het beherend orgaan) is toegestaan.
Zowel particuliere personen als bedrijven mogen een domeinnaam registreren en elke domeinnaam is uniek en kan maar één keer vastgelegd worden. Is de naam van je keuze al bezet, dan moet je dus iets anders zoeken.
Evolutie
Het aantal domeinnamen blijft elk jaar flink stijgen.
- 48% van de domeinnamen .be is bestemd voor websites van ondernemingen.
- 67% van de eigenaars van een .be domeinnaam zijn Belgen.
- 19% is in handen van Nederlandse eigenaars.
Een domeinnaam en een merknaam
Heb je een schitterende domeinnaam voor ogen, maar is die al ingenomen? Dan kan je bij de eigenaar polsen of die geen afstand doet van zijn domeinnaam. Eventueel betaal je er een bedrag voor (er zijn geen standaarden hiervoor, dit is puur op basis van vraag en aanbod).
Heb je echter een geregistreerde bedrijfsnaam en merk je dat de .be domeinnaam door iemand anders is ingenomen, dan kan je in bepaalde situaties die domeinnaam claimen. De rechter kan echter wel oordelen dat de eigenaar van de domeinnaam gerechtigd is om die te gebruiken als jouw bedrijf en het bedrijf van de domeinnaamhouder niet in elkaars buurt zitten en niet in dezelfde branche.
Denk dus niet dat je bedrijfsnaam of je merknaam je automatisch recht geeft op de daarbij horende domeinnaam. Enkel als je merk geregistreerd is bij een merkenbureau en als dit vroeger gebeurde dan de registratie van de domeinnaam, kan je eventueel die fantastische domeinnaam claimen.
Diverse instanties of juristen met deze specialisatie kunnen je daarbij helpen.
De .be domeinnaam en andere mogelijkheden
Is je bedrijf of merk sterk verwant met België, dan is een .be zeker wenselijk. Ook als je een product verkoopt dat in het buitenland verbonden is aan Belgische waarden of kwaliteiten (bvb pralines, chocolade, bieren, ...) dan is een .be in internationale context meteen een soort kwaliteitslabel.
Hetzelfde geldt voor .vlaanderen, .brussels of .gent: extensies die nog niet zo lang beschikbaar zijn.
Hoe een domeinnaam registreren?
Bij het zoeken naar een nieuwe merknaam of bedrijfsnaam is het belangrijk af te toetsen of die naam nog vrij is als domeinnaam. De domeinnaam is vaak zelfs belangrijker dan je bedrijfsadres!
Kijk op www.dnsbelgium.be of je gewenste domeinnaam nog beschikbaar is. Indien positief, dan kan je je best wenden tot een Registrar, een erkende agentschappen die voor de registratie van domeinnamen kunnen instaan en die de koppeling maken tussen je website, je emailadres en de domeinnaam.
.be-registrars vind je op www.dnsbelgium.be/nl/domeinnaam/registrar-zoeken.
Meer tips & inspiratie nodig voor het kiezen van een goede bedrijfsnaam? Neem dan eens een kijkje op www.claimjeidee.be.
Mobiel
Volgens de FOD Economie maakt momenteel slechts 57,5 % van de Belgische bevolking gebruik van mobiel internet. In de EU ligt het gemiddelde op 66,7 %.
Goudengids.be voerde in september 2015 een studie uit bij 709 bedrijven om de mobiele aanwezigheid van de Belgische ondernemers in kaart te brengen. Daaruit blijkt dat slechts 11% van die ondernemers een mobiele website heeft.
Als je vandaag je website vernieuwt of er nog een moet opzetten, hecht dan veel belang aan die mobielvriendelijkheid. Niet alleen voor die smartphone bezoeker, maar ook voor Google, die sinds enige tijd de zgn. responsive websites een betere score toebedeelt in de zoekresultaten.
Google biedt 2 online tests aan om de gebruiksvriendelijkheid en de snelheid van je mobiele site te meten. Ze zijn gratis en geven je instructies hoe je die mobiel-vriendelijkheid van je site kan verbeteren.
- Google Mobielvriendelijke test: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly
- Google PageSpeed Insights: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Winkel versus online
Wist je dat 3/4 van de consumenten die iets in je winkel aanschaffen, zich hiervoor online gingen informeren voorafgaand aan die aankoop? Je online aanwezigheid heeft een enorm impact op je verkopen in de winkel. Het fenomeen wordt nog belangrijker als je meerdere winkels hebt en de consument je bedrijf dus als nabij beschouwt.
Anderzijds beweert 23% van de Belgische consumenten regelmatig te gaan shoppen om ideeën op te doen om op basis daarvan later online aankopen te verrichten. Iets wat we "showrooming" zijn gaan noemen. Wellicht heb je dit ook in jouw winkel(s) reeds gemerkt: klanten gebruiken hun smartphone in je winkel om op zoek te gaan naar goedkopere aanbieders of vragen je gewoon over een product om tenslotte toch niets kopen.
Consumenten willen producten graag eerst even zien of passen om het daarna online aan te kopen. De winkel is daarvoor de geschikte omgeving, dus maken ze er gebruik van.
De drijfveren voor showrooming zijn niet verrassend. De consument wil graag de laagste prijs en het best passende product bij hun wensen. Veel mensen gaan via de smartphone in de winkel online en lezen reviews over je zaak, vragen meningen via sociale media, delen foto's die ze nemen in je winkel of in het pashokje...
Als ondernemer kan je het die consumenten maar beter gemakkelijk maken om online te gaan in je winkel. Als je geen gratis wifi aanbiedt, ben je al helemaal hun vriend niet... Misschien kan je hen door het aanbieden van een korting (bvb als ze de code op je mobiele site kunnen geven aan de kassa) overtuigen om ter plekke te kopen? Zie het niet als een vijand, maar als een kans door er creatief mee om te springen.
Beide fenomenen vormen samen het "ROBO effect": Research Online - Buying Offline, of omgekeerd: Research Offline - Buying Online. Het werkt echt in beide richtingen. Onderschat niet hoe belangrijk je website kan zijn om bezoekers naar je winkel te halen. En eigenlijk is dat ook zo met een webwinkel.