Succesvol met sociale media
Interview met Stefaan Lammertyn, auteur van diverse boeken rond sociale media en een notoir twitteraar via @slk8500.
Gaan sociale media mij extra omzet genereren?
Sociale media zijn niet zaligmakend. Ze zijn aanvullend en bijkomend. Ik vergelijk het met de trap en de roltrap. Toen die laatste opgang maakte, schreven sommigen de traditionele trap af. De early adapters probeerden die roltrap onmiddellijk uit. De meer conservatieven hielden vast aan de traditionele trap. En wat zien we, vandaag bestaan ze broederlijk naast elkaar.
Die nieuwe media zijn wel kanalen die meer en meer mensen gebruiken. Jongeren bellen tegenwoordig veel minder en van e-mailen houden ze ook veel minder. Wel wisselen ze boodschappen uit via Facebook Messenger of het erg populaire Whatsapp.
Willen we als ondernemers die doelgroep bereiken, dan moeten we ook die kanalen inzetten.
Er wordt vaak uitgegaan van de negatieve kanten van sociale media. Ik denk daarbij aan privacy, identiteitsdiefstal, reputatieschade, … Hoe sta jij daartegenover?
Net zoals bij veel dingen in het leven, zijn er pro’s en contra's. Veel wordt er inderdaad vanuit een negatieve invalshoek vertrokken, noem het technologie pessimisme. Ik vind dit geen goede vertrekbasis.
Ik noem het het bijsluiterprincipe: als jouw arts je nieuwe pilletjes voorschrijft en je leest op de bijsluiter eerst alle bijwerkingen… veel kans dat je die medicatie niet meer neemt. Kijk ook bij sociale media wat ze jou als ondernemer kunnen bieden.
En welke kansen zijn er zo allemaal?
Ongetwijfeld bieden de nieuwe media de mogelijkheid om kennis en kennissen te verbinden. De wereld is echt wel vlak geworden. Tegenwoordig is iedereen - waar ook ter wereld - bereikbaar. Zo las ik recent een heel interessant boek van Youri Vangeest over exponentiële organisaties, hoe bedrijven zich moeten aanpassen aan deze snel veranderende wereld. Na het lezen van zijn boek, had ik nog een specifieke vraag. Wel, via Twitter hebben we met elkaar contact gehad. En bij een volgende bezoek aan Nederland gaan we samen een koffie drinken om van gedachten te wisselen.
Sociale media zorgen er ook voor dat je ‘in het zicht blijft’ van bestaande klanten. We zijn allemaal steeds op zoek naar nieuwe klanten maar ook bij onze huidige klanten zit vaak nog veel potentieel. Door bijvoorbeeld via Facebook af en toe van ons te laten horen, blijven we top of mind. Als zich dan ergens een nieuwe behoefte voordoet, dan is de kans groot dat die klant opnieuw aan ons denkt.
Hoe zie je de toekomst ?
Ik heb geen glazen bol, voorspellen hoe het met Facebook zal evolueren is dan ook moeilijk. Waar ik wel van overtuigd ben is dat die nieuwe media alleen maar aan belang zullen willen.
Heb je nog een tip voor zelfstandige ondernemers?
Toon interesse in de sociale media. Hou een vinger aan de pols van de nieuwe evoluties en blijf op de hoogte. Want neem het van mij aan, het gaat verdraaid snel. En wie niet mee is, is gezien. De toekomst speelt zich nu af!
Succesvol aan de slag met sociale media? Lees dan zeker de praktische tips: