Om je beter van dienst te zijn, maakt Agentschap Innoveren & Ondernemen gebruik van cookies.
Ik begrijp het

Affiliate marketing

Wat is Affiliate Marketing?
Affiliate marketing is een interessante vorm van adverteren die in België nog niet helemaal doorgebroken is. In Nederland, Frankrijk en Duitsland hebben grote bedrijven vaak een affiliate manager in dienst. 

Maar wat is het nu concreet? Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij adverteerders hun partners (affiliates) belonen voor de gegenereerde verkopen of leads die de affiliate heeft aangeleverd. Deze partners zullen verkopen stimuleren door onder andere advertenties van adverteerders op hun website te plaatsen of productverwijzingen op te nemen in website, blog, e-mailing...

Hoe gaat het concreet? 

Je hebt 3 partijen:

  • Adverteerders
  • Affiliates
  • Netwerk

Ben je adverteerder, dan meld je aan het netwerk (bijvoorbeeld www.tradetracker.be) dat je een campagne hebt. De campagne bestaat uit het beschikbaar stellen van promotiemateriaal (bijvoorbeeld een aantal banners of een productlijst uit je webshop). Je vertelt er ook dat elke verkoop een commissie oplevert voor diegene die voor de doorverwijzing heeft gezorgd: de affiliate.

Het netwerk zorgt ervoor dat de aangesloten affiliates kennis krijgen van deze campagne en erop kunnen intekenen.

De affiliate is diegene die zelf informatie gaat schrijven over jouw producten (in een blog bijvoorbeeld) of je producten gaat toevoegen op zijn webshop. Wie klikt op de link in het blogbericht of wie doorklikt op de foto van jouw product op die webshop, wordt doorverwezen naar jouw webshop, waar een verkoop kan plaatsvinden. De affiliates zijn dus een soort etalage voor jouw business.

Het netwerk detecteert elke verkoop en kan die (door een cookie) toewijzen aan de doorverwijzing vanwege de affiliate, die een mooie commissie wacht.

No cure no pay
Affiliate Marketing valt onder de noemer van “Performance Based Advertising”. Dat betekent dat je als adverteerder enkel een commissie afstaat als het doel is bereikt (bijvoorbeeld een verkoop op je webshop). Dat is wel even anders bij Google Adwords, waar je per doorklik betaalt.

Voor startende webwinkeliers met een beperkt budget is affiliate marketing een interessante vorm van adverteren en/of publiceren.

Iedereen die een blog of een webshop heeft kan affiliate marketing toepassen om de online omzet te vergroten.

Enkele gouden tips
De bedoeling is dat je een campagne maakt die bij de affiliates in de smaak valt. Is het niet interessant genoeg voor hen, dan wordt ze vast niet opgepikt. Het vergt wat ervaring om aan te voelen wat werkt en wat niet.

  • Bepaal en betaal een correcte commissie, bijvoorbeeld met staffels: hoe meer je verkoopt, hoe meer de affiliate kan verdienen. Zo beloon je affiliates die goed werk leveren voor je.
  • Communiceer minstens 1 maal per maand naar de affiliates over nieuwe acties of producten die in je aanbod zitten.
  • Bied alle mogelijke info aan zodat de affiliates hier iets mee kunnen aanvangen.
  • Sta open voor vragen van affiliates. Bouw een relatie met hen op.
  • Heb geduld. De publishers dienen de nodige tijd te krijgen om alle promotiemateriaal op hun site te kunnen plaatsten. Het vergt tijd om alles op te zetten.
  • Kijk verder dan de aangebrachte verkoop. Een affiliate campagne zorgt in eerste instantie ook voor meer en nieuwe bezoekers. Wat ook je merkbekendheid verbetert.
  • Wees realistisch in je verwachtingen. Affiliate Marketing kan tot zelfs 30% meer verkoop opleveren, maar je hebt er ook werk aan.
  • Affiliate marketing kan ook via e-mail! Ben je van plan om zelf veel of regelmatig e-mail acties te doen? Dan kan je ook via affiliate marketing je eigen database verrijken. Hoe? Door bijvoorbeeld een leuke wedstrijd te organiseren. Al wie deelneemt laat zo zijn gegevens na en zo beschik je over een mooi bestand. Bovendien betaal jij enkel aan de affiliates een prijs per unieke deelnemer aan de wedstrijd.