Frankrijk
Frankrijk als e-commerce land
Situering
Frankrijk staat mooi op de 6de plaats in de ranglijst van de beste e-commerce landen ter wereld en haalde een omzet van ongeveer ruim 57,5 miljard euro in 2014.
Start je straks je online business in Frankrijk, dan maak je er deel uit van de ongeveer 150.000 actieve webshops, weet dan dat...
- 66,5% van die webshops haalt geen omzet van meer dan 30.000 euro per jaar.
- 30% haalt een omzet tussen 30.000 en 1 miljoen euro
Meer facts & figures over Frankrijk als e-commerce land vind je op http://www.ecommerce-europe.eu/france
Populaire productcategorieën in Frankrijk zijn Fashion (49%), technishe producten (39%), health & beauty (27%), woonaccessoires en meubelen (27%), voeding en drank (24%) en speelgoed (20%).
De productcategorieën waarvan de grootste groei wordt verwacht naar 2020 vind je in onderstaande grafiek.
Fevad
De Federatie van e-commerce en verkoop op afstand "Fevad" verenigt 600 bedrijven en 800 website en is de representatieve organisatie van de elektronische handel en verkoop op afstand.
Uit een recente editie van hun "barometer" (onderzoek dat zich elk kwartaal herhaalt) blijkt dat platformen als blablacar en airbnb zorgen voor een stijging van 2% wat het aantal online kopers betreft.
Meer info over de Franse e-commerce markt vind je op de site www.fevad.com. Ook een mooi overzicht van de kerngegevens via http://www.fevad.com/etudes-et-chiffres/chiffres-cles-2014
De Franse consument
Franse online kopers zijn vrij matuur en hebben vertrouwen in online shoppen. Meer en meer Fransen tonen ook een zekere waardering voor buitenlandse merken.
Enkele cijfertjes:
- De gemiddelde besteding per online shopper is iets meer dan € 1.600 (2014).
- Een gemiddeld winkelmandje bedraagt er € 84,50. De trend van een lichte daling in dat bedrag blijft zich al een aantal jaren doorzetten.
- 84% van de 65,6 miljoen inwoners heeft een internetconnectie. Dit zijn 55,1 miljoen mogelijke consumenten. 34 miljoen mensen kochten ooit iets online in Frankrijk. Dit is goed voor 59% van de bevolking. (Voor België is dit 64% en voor UK 73%).
Online betalen
Feiten
De meest gebruikt betaalmethodes in Frankrijk zijn:
- Credit cards en debet cards: 51%
- Paypal: 16%
- Overschrijving: 10%
- Cash of cheque: 7%
- Andere systemen: 16%
Mobiel
Volgens een studie van Criteo verloopt 20% van de online aankopen via mobiele toestellen. Bovendien is de conversie ratio bij de webshops met een aangepaste mobiele versie 3,1% waar het bij niet-geoptimaliseerde webshops slechts 1,5% is.
Verzending
Versturen
Pakjes versturen naar Frankrijk is geen sinecure. Woningen aan de côte d'Azur hebben vaak geen straatnaam of nummer, maar enkel een villanaam. De regio heel goed kennen is een must. Anderzijds is het leveren in Lyon, Lille of Parijs weer een uitdaging voor de "last mile" van belevering in de binnenstad.
Heel wat experimenten lopen ook in Frankrijk om tegemoet te komen aan de wensen van de consument en aan de mogelijkheden en kosten die het leveren in de stad of het platteland met zich meebrengen.
Retours
Retourpercentages zijn relatief laag in Frankrijk. Zeker tegenover Duitsland. Het gemiddelde ligt op 10%. Keerzijde van dit positief verhaal is dat Franse consumenten toch iets meer op hun hoede zijn en voorzichtiger vooraleer een online aankoop uit te voeren.
Je zorgt er maar beter voor dat je verzendopties en -voorwaarden heel duidelijk zijn en dat ook je andere diensten gedetailleerd omschreven zijn en aangevuld met de nodige documentatie en illustratie.
Partners
Specialisten voor leveringen in Frankrijk zijn Asendia en Mondial Relay. Ze geven ook vertrouwen aan de Franse consumenten, wat niet onbelangrijk is.
-
Asendia (www.asendia.com) is een samenvoeging van het La Poste en Swiss Post. Deze verzendpartner is niet alleen sterk in de eigen landen (Frankrijk en Zwitserland), maar is best wel ambitieus op Europees niveau.
Op hun site vind je ook heel goede white paper voor meer duiding en info. -
Mondial Relay (www.mondialrelay.be) is gespecialiseerd in belevering van pakjes naar Franse consumenten. Met het eigen netwerk "Europarcel" bedienen ze meer dan 16 landen zonder beroep te doen op externe partners. GLS, DHL en Fedex doen beroep op het netwerk van Mondial Relay in Frankrijk. Dat zegt al heel wat...
De sterkte is ook het groot aantal afhaalpunten, de zogenaamde "Point Relais" (momenteel 36.000 punten in Europa).
Franse toppers
Franse online consumenten houden van veel kleur, promo en drukke designs. Het contrast met wat wij in Vlaanderen super vinden is soms vrij groot.
Neem maar eens een kijkje bij de nummer 2 van de Franse webshops: www.cdiscount.fr is sinds enkele jaren de best presterende Franse webshop (na gigant Amazon) met gemiddeld 763.000 unieke bezoekers per dag. Het is een geweld van naar aandacht schreeuwende elementen. Net het tegenovergestelde van het "less is more" principe waar we in Vlaanderen toch meer van houden.
Ander top-webshops in Frankrijk die een bezoekje waard zijn, vind je in onderstaande grafiek. De indeling van de best presterende webshops in Frankrijk, gesorteerd volgens hun penetratie bij de internetgebruikers in het eerste kwartaal van 2015.
Bron: www.statista.com